Ahad, 17 April 2016

Rasuah & politik dalam filem

AKU terbaca satu tulisan di internet oleh Hassan Muthalib, seorang penggiat, pengkaji dan pengkritik filem bertajuk Hypocrisy Abounds In Life and Cinema. Terjemahan ringkasnya - Hipokrasi Penuhi Kehidupan dan Filem.

Menurut Hassan, tulisannya itu diinspirasikan oleh artikel tersiar dalam The Sun Daily. Artikel, Key Officials Fail The Test tulisan Citizen Nades dalam akhbar itu tertumpu kepada kes pegawai kerajaan berpangkat tinggi didakwa terbabit dalam kes rasuah RM100 juta daripada Kementerian Belia dan Sukan.

Seterusnya, artikel itu menyentuh mengenai kegagalan usaha dijalankan oleh jawatankuasa penyiasatan yang sering ditubuhkan untuk menyiasat bila berlaku kes-kes rasuah jutaan ringgit melibatkan pegawai-pegawai tinggi di agensi dan kementerian kerajaan.

Seringnya, laporan siasatan akan senyap begitu sahaja tanpa dibentangkan hasilnya untuk pengetahuan umum. Hasil siasatan kebanyakan kes rasuah hilang ditelan masa. Semua lupa sehingga timbul kes baharu lebih menggemparkan.

Apa kaitan artikel Citizen Nades yang tersiar pada 22 Mac 2016 dengan tulisan Hassan di internet pada 8 April, 2016? Apa pula kaitan kedua tulisan tersebut dengan aku dan kolumku ini? Isu yang diulas oleh mereka secara langsung dan tidak langsung ada hubungan dengan filem dan sinema tempatan mahupun dunia. Inilah yang ingin aku kongsikan bersama pembaca minggu ini.

Isu rasuah yang ditulis dan dikupas oleh mereka, kaitan mudahnya ialah semua ini berlaku kerana sikap hipokrit masyarakat kita. Dari peringkat bawahan (rakyat) sehingga ke peringkat paling tinggi (pemimpin).

Hassan menggunakan elemen filem dan sinematik dalam usaha mengupas kes-kes rasuah yang cuba dihilangkan daripada perhatian umum seperti ditimbulkan oleh artikel tulisan Citizen Nades itu.

Menurut Hassan, keadaan ini berlaku kerana ada unsur divertion dan distraction atau pengalihan perhatian dan pemesongan umum daripada isu utama lewat media cetak dan elektronik. Beliau mengesyorkan kepada yang berminat mengetahui dan mengesan taktik pengalihan perhatian dan pemesongan ini boleh mengguna pakai ilmu sinematik dan filem – teks dan subteks.

Dalam tulisannya, beliau menyentuh juga mengenai kekalutan dunia politik negara selain usaha memaparkan isu rasuah oleh pembikin filem tanah air lewat filem-filem arahan mereka.

Apa aku fahami setelah membaca tulisan Hassan dan Citizen Nades? Kefahaman aku dalam bahasa mudah atau bahasa orang biasa. Pertama, hidup kita lalui ini sebenarnya penuh dengan kehadiran manusia berperangai hipokrit atau munafik. Kedua, kemunafikan manusia di alam nyata khususnya di negara ini telah dan akan terus dijadikan bahan cerita oleh pengarah filem kita.

Setakat mana paparan kemunafikan ini berjaya difahami dan dikesan lewat filem-filem yang dihasilkan terpulang kepada penonton. Sekali lagi aku teringat kenyataan pedas Uwei Hj Shaari. Beliau perlukan penonton cerdik untuk buat filem cerdik. Begitu juga setakat mana keberhasilan paparan kemunafikan ini bergantung kepada kemampuan pengarah filem menghasilkannya. Secara subtle - halus, atau secara langsung - direct. Pilihan ada di tangan sang pengarah.

Isu-isu melibatkan rasuah dan pergolakan politik amat jarang disentuh dan dijadikan naratif oleh pengarah filem tempatan. Hambatan pihak penapisan filem dan kurangnya nilai tarikan untuk berjaya menghasilkan kutipan pecah panggung sering menghantui produser dan pengarah yang berminat menghasilkan filem genre begini. Ini adalah andaian paling longgar mampu aku fikirkan setakat ini.

Kepada Hassan, filem adalah satu bentuk seni yang mampu menggunakan tanda, penanda atau signifier untuk menyatakan makna tersirat dan tersurat sesesuatu kehidupan. Ini meliputi aspek teks dan sub-teks sesebuah filem. Tambahnya lagi, pembikin filem (juga novelis dan penggiat teater), dipengaruhi oleh apa yang berlaku dalam masyarakat dan negara mereka. Persekitaran hidup yang berlaku di sekeliling seseorang pengarah mempengaruhi dan memainkan peranan penting dalam proses pengkaryaannya. Secara sedar atau tidak, mereka akan cenderung untuk memasukkan komen dan kritikan mengenainya dalam kerja seni kreatif mereka.

Filem-filem memaparkan kepincangan dalam politik sesebuah negara tetap diusahakan kerana pengaruh keadaan sekeliling dialami dan dilalui pembikin dan pengarah filem negara tersebut. Kenyataan dan realiti kehidupan tidak dapat dielak, lambat laun ia pasti berlaku.

Setakat ini, hanya ada beberapa filem Melayu menurut, Hassan berhasil menghantar tanda atau signifier mengkritik keadaan dan isu keserabutan politik tanah air yang berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Dalam kehidupan seharian, perhatian kita terhadap isu-isu penting sering dialihkan dan dipesongkan - divert and distract oleh media massa.

Kedua elemen ini secara halus mula digunakan oleh pengarah filem kita untuk mengalihkan perhatian penonton yang selama ini hanya menikmati filem sebagai bahan hiburan sahaja. Tanpa disedari oleh penonton, sang pengarah mengalihkan perhatian mereka kepada isu-isu sensitif dan politikal yang merupakan inti pati naratif sesebuah filem arahannya. Pengarah-pengarah ini menggunakan taktik sama digunakan pihak berkuasa – alih dan pesong tetapi tujuan berlainan. Lebih kepada tujuan mendapatkan hasil positif dalam proses meningkatkan budaya dan tamadun bangsa.

Hassan memberi beberapa contoh filem dihasilkan bagi mencapai tujuan tersebut di atas. Di antaranya, filem arahan Mamat Khalid, Apokalips X (2014).

Dalam filem ini, isu perebutan kuasa di antara orang-orang politik di alam nyata politik negara ini dipesongkan oleh Mamat. Golongan pemimpin gila dan berebut kuasa ini dipaparkan lewat watak-watak Melayu di sebalik kostum dan lagak gaya watak-watak anime dan watak-watak samurai komik manga lengkap dengan pedang samurainya. Watak-watak ini dibahagikan kepada 4 kelompok ganas dan gila kuasa. Pastinya kelompok ini melambangkan pemimpin dan parti-parti politik yang sedang berebut kuasa di alam nyata.

Diwujudkan satu kelompok anak muda yang mahukan perubahan di tengah-tengah keberantakan 4 kelompok tadi. Kelompok anak muda ini melambangkan pemimpin masa depan negara ini. Dengan bimbingan dan asuhan nilai-nilai tradisional budaya Melayu lewat watak mahaguru atau pendeta diperankan oleh Pyanhabib, kelompok anak muda ini akan akhirnya membina dan mewujudkan dunia baharu yang lebih waras dan bertamadun.

Hassan juga mengambil filem arahan Namron, Gedebe (2003) sebagai contoh bagaimana situasi kalut, karut dan bobrok politik negara dipaparkan dengan menggunakan elemen pengalihan dan pemesongan perhatian penonton bagi menyampaikan tema – kewujudan pemimpin-pemimpin politik berperangai gangster sehingga sanggup bertindak ganas dan kejam semata-mata untuk memenuhi keinginan nafsu jahat serakah mereka. Namron menggunakan watak-watak kelompok budaya popular, punk dan skinhead bagi mewakili pemimpin dan ahli parti-parti politik bergaduh sesama mereka yang wujud di alam nyata.

Kesimpulannya, dalam berkarya seseorang pengarah sedikit sebanyak pasti dipengaruhi keadaan persekitarannya. Ini adalah fitrah.

Ahad, 10 April 2016

Wayang pacak: Penerangan, rokok & MGR

AKU bertemu dengan rakan lama, di satu warung untuk bersarapan minggu lalu. Kami seronok bersembang kerana hampir 20 tahun tidak bertemu. Kami sempat bercerita tentang pengalaman dan kenangan zaman sekolah rendah kami.

Rakan aku ini lebih seronok berbual tentang filem kerana beliau tahu aku terlibat dalam bidang filem. Beliau juga gemar menonton filem dan membaca kolumku ini. Rakanku ini seorang pesara kerajaan.

Salah satu kenangan tidak dapat beliau lupa ialah menonton wayang pacak percuma di pekan kecil kami, Alor Gajah pada era awal 60-an. Tayangan filem wayang pacak percuma ini memang lazim ketika itu. 

Rata-rata generasi lahir pada era 70-an, sekarang berusia bawah 45 tahun pastinya tidak tahu apa dan bagaimana rupanya wayang pacak ini. Tetapi aku rasa, generasi yang sama tetapi membesar di Malaysia Timur dan di kebanyakan tanah rancangan Felda di Semenanjung Malaysia masih berpeluang menonton wayang pacak ketika mereka membesar.

Pada era 70-an liputan siaran televisyen RTM hitam putih masih belum meluas sehingga ke kawasan pendalaman terpencil negara ini. Wayang pacak dikendalikan oleh Jabatan Penerangan masih merupakan alat sebaran am informasi kerajaan kepada rakyat paling berkesan ketika itu.  

Apa itu wayang pacak? Wayang pacak merupakan tayangan filem di kawasan tanah lapang dengan cara penayangan filem paling asas. Cuma perlu ada projektor beroperasi dengan kuasa elektrik daripada generator untuk memainkan rel filem yang memancarkan imej dan visual bergerak ke sebidang kain atau layar putih.

Kain atau layar putih ini dipasang atau diikat pada dua batang kayu. Lokasi paling popular untuk mengadakan tayangan wayang pacak ini di pekan dan kampung ialah di padang sekolah atau kawasan tanah lapang.

Budaya wayang pacak membolehkan aku merasai pengalaman menonton tayangan wayang pacak yang beberapa bentuk dan cara pengendaliannya. Pertama, wayang pacak kerajaan diselenggarakan oleh Jabatan Penerangan.

Tayangan filem lewat wayang pacak bentuk begini berfungsi lebih kepada penyebaran maklumat kerajaan bukannya hiburan kepada rakyat. Ketika itu hanya radio merupakan alat penyebaran maklumat, berita dan hiburan.

Radio era 50-an dan awal 60-an hanya dapat dinikmati atau didengar di rumah sahaja. Ketika itu belum ada lagi kereta dilengkapi dengan radio. Alat pemain kaset jauh sekali kerana kaset belum wujud dan dicipta lagi. Jadi penyebaran maklumat kepada rakyat sangat terhad.

Tayangan wayang pacak lebih bersifat propaganda kerajaan ini dikelolakan oleh Jabatan Penerangan di setiap negeri dan daerah. Mereka bergerak ke setiap pekan dan pelosok kampung dengan van dilengkapi projektor, generator dan pembesar suara.

Siapa boleh melupakan van berwarna hijau putih dengan corong pembesar suara di atas bumbung? Imej ikonik van penerangan ini mengelilingi pekan dan kampung memberitahu orang ramai tayangan wayang gambar bakal diadakan malam nanti pasti terus melekat di minda generasi berusia 50 tahun ke atas hingga sekarang.

Filem-filem yang ditayangkan adalah produksi Filem Negara Malaysia (FNM) bermula 1963. Sebelum itu dikenali sebagai Malayan Film Unit yang terkenal dengan logo pembukaannya, seekor harimau melompat ke tengah skrin dan freeze frame.

Filem-filem keluaran FNM ini hampir kesemuanya berbentuk dokumentari. Ada juga filem-filem berbentuk cereka dihasilkan. Filem-filem ini lebih mirip bentuk genre docu drama yang menyelitkan usaha kerajaan memajukan dan merubah kehidupan rakyat. Contohnya, tema tentang masalah kesihatan, pertembungan antara bidan kampung dengan bidan dan jururawat kerajaan di kawasan pendalaman.

Banyak tema untuk filem cereka terbitan FNM memaparkan perlunya rakyat khususnya orang Melayu mengubah sikap dalam mengejar dan seiring perubahan dunia daripada aspek ekonomi, budaya dan perubahan pemikiran lama ke mentaliti moden.

Aku dan rakanku ini sering menonton wayang pacak era 60-an terbitan FNM. Aku dapati hampir keseluruhan filem-filem ditayangkan adalah filem dokumentari pendek. Filem-filem ini dalam bentuk hitam putih. Dokumentari tentang ancaman komunis, cara mengundi ketika pilihan raya dan penerangan rancangan kemajuan dan polisi kerajaan untuk rakyat.

Ada juga dokumentari pendek tentang berita semasa walaupun hayat berita tersebut kadang kalanya sudah melebihi dua atau tiga bulan. Contohnya, berita dalam bentuk dokumentari tentang askar kita menyertai misi keamanan Bangsa-bangsa Bersatu (UN) antara 1960 hingga 1963 di Congo.

Paling menarik sehingga ada dokumentari mengajar orang kampung cara menanam cili. Bila diingat kembali membuat kami ketawa besar. Lucu tetapi ketika itu sememangnya rakyat perlu diberi sebanyak mungkin pengetahuan dari segala aspek kehidupan kerana kita baharu sahaja merdeka. Aku rasa beruntung ketika di sekolah rendah berpeluang melalui zaman tersebut. Pengalaman sinematik yang pasti tidak akan berulang lagi.

Satu lagi ciri wayang pacak kerajaan pernah aku sentuh dalam kolum ini pada Disember lalu ialah tayangan wayang akan diberhenti selama 15 ke 30 minit untuk memberi laluan kepada acara ceramah. Selalunya ceramah disampaikan oleh pegawai penerangan dan juga orang-orang politik ketika kami sedang seronok menonton. Memang potong stim!

Kesimpulannya, wayang pacak bergerak kerajaan ini sememangnya alat propaganda paling berkesan ketika kemudahan menonton televisyen belum meluas dan terhad. Wayang pacak membuktikan imej sinematik bergerak lebih mudah diterima dan meresap ke minda rakyat.

Lebih berkesan dan mudah minda rakyat ‘diracun’ lewat wayang pacak. Mereka lebih teruja berbanding hanya mendengar berita dan drama disiarkan oleh Radio Malaya (sebelum penubuhan Malaysia pada 1963).

Kedua, terdapat tayangan wayang pacak yang bersifat komersial. Konsep dan tujuannya sangat berbeza berbanding wayang pacak kerajaan. Selalunya wayang pacak jenis ini didatangkan oleh syarikat-syarikat rokok besar dunia yang sedang mencari pasaran baharu di negara kita yang baharu merdeka.

Ada juga syarikat minuman menggunakan wayang pacak untuk memperkenalkan dan mempromosikan produk syarikat mereka. Syarikat-syarikat ini juga menggunakan kelengkapan asas seperti van, projektor dan kain atau layar putih diikat pada dua batang kayu atau tiang besi.

Aku masih ingat rokok paling sering dan terkenal membawa tayangan wayang pacak ke pekan kecil kami ketika itu ialah rokok berjenama Matterhorn dan Rothman. Syarikat rokok ini akan menayangkan filem koboi dan filem aksi perang. Hampir semua filem tayangan secara wayang pacak syarikat-syarikat ini merupakan filem cereka dan bukan dokumentari. Menariknya, filem-filem ini dalam bentuk warna.

Atur cara tayangan wayang pacak syarikat komersial ini berbeza dengan wayang pacak kerajaan. Tayangan wayang akan dihentikan selepas setiap setengah jam sekali. Jangka masa 10 hingga 15 minit ini digunakan untuk memberi rokok percuma kepada penonton.

Berebutlah abang-abang dan pakcik-pakcik kami mendapatkan sebatang dua rokok percuma. Dalam masa sama ditayangkan iklan pendek rokok tersebu berdurasi antara 30 hingga 60 saat berulang-ulang kali sebelum tayangan filem disambung semula. Suasana sungguh meriah dan happening!

Aku beritahu rakanku, ada satu lagi wayang pacak yang tidak patut dilupakan. Rakan kelihatan lost. Aku ingatkan beliau wayang pacak di estet berdekatan kampung kami. Wayang pacak yang aku maksudkan ialah acara tayangan filem secara wayang pacak yang diadakan oleh pihak pengurusan estet untuk pekerjanya yang kesemuanya bangsa India sempena menyambut perayaan Deepavali dan Thaipusam.

Ketawa besar lagi kami bila ingat semula pengalaman berbasikal tanpa lampu pergi ke estet menonton wayang pacak lakonan hero tersohor filem Tamil, Marudhur Gopalan Ramachandran aka MGR (1917 -1987).

Kami bukan faham pun dialognya yang tidak disertakan sari kata. Tetapi seronok menonton MGR berlawan pedang dan bergasak dengan penjahat. Filem-filem Tamil lakonan MGR juga dalam bentuk hitam putih.

Paling menarik dan pasti aku tidak lupa ialah durasi filem-filem MGR ini panjang walaupun tidak ada diselitkan acara ceramah dan pemberian rokok percuma. Pernah berlaku kami terpaksa menyambung menonton filem MGR pada malam esoknya kerana ceritanya panjang dan lama. Tidak boleh ditamatkan tayangannya dalam satu malam.

Rakanku bertanya sama ada tapak wayang pacak di kawasan rumah pekerja estet berhampiran dengan kuil masih wujud atau tidak? Aku nyatakan kepada beliau, kawasan tersebut berdekatan kuil di selekoh bahu jalan sebelum sampai ke UiTM, Lendu masih wujud lagi.

Kami terus ketawa teringatkan pengalaman menonton wayang pacak MGR di estet yang dikenali oleh penduduk kampung kami – estet Jelawai dengan sebutan (e) bertanda di atas.

Estet yang mengenalkan aku kepada ikon legenda filem Tamil dan juga pemimpin politik, Ketua Menteri, Tamil Naidu dari 1977 sehingga 1987 – MGR!

Ahad, 3 April 2016

'Slank, nggak ada matinya', kreativiti dan moral?

FILEM 'Slank, nggak ada matinya’, arahan Fajar Bustami adalah filem muzikal Indonesia ditayangkan pada penghujung 2014. Aku hanya berpeluang menonton filem ini lewat DVD dipinjamkan oleh seorang rakan.

Rakanku memperoleh DVD ini ketika beliau bercuti di Bandung awal bulan lalu. Rakanku ini memang tahu dalam senarai penyanyi dan grup rock aku dengar dan minati, salah satunya ialah kumpulan Slank daripada Indonesia.

Apa menariknya filem tentang kumpulan pemuzik hard rock dan blues bernama Slank ini? Sebelum aku meneruskan coretan tentang filem Slank, nggak ada matinya ini, rasanya lebih baik aku berikan latar belakang kumpulan rock paling top bertaraf legandaris dengan menerima bayaran paling mahal untuk setiap konsert mereka di Indonesia.

Ditubuhkan pada 1983 oleh Bimo Setiawan Almachzumi (Bimbim) merangkap pemain dram. Sehingga kini Slank telah melalui 14 kali pertukaran anggota. Kali terakhir ialah pada 1996. Barisan anggota yang kekal sehingga kini terdiri daripada Bimbim, Akhadi Wira Satriaji (Kaka) penyanyi, Ivan Kurniawan Arifin (Ivanka) bass, Abdee Negara (Abdee) gitar dan Mohammad Ridwan Hafiedz (Ridho) gitar dan keybod.

Peminat dan pengikut setia Slank dikenali sebagai Slankers. Presiden Indonesia sekarang, Jokowi juga seorang Slankers!

Ketika Pemilu atau Pemilihan Presiden 2014, Slank menyumbangkan lagu berjudul Salam 2 Jari sebagai lagu tema menyokong Jokowi dalam kempennya.

Slank pernah menyatakan kumpulan rock tersohor Malaysia, Search sebagai idola mereka. Aku ada terbaca dalam satu majalah muzik rock tempatan, Slank juga meminati kumpulan Blues Gang dan Wings.

Jika tidak silap aku, Slank pernah mengadakan konsert di Kuala Lumpur pada 2007. Rata-rata penonton menyaksikan konsert Slank ini terdiri daripada rakyat Indonesia yang mencari nafkah dan bekerja di sini selain penonton tempatan.

Pengaruh muzik Slank sangat luas dan besar di Indonesia. Sehingga kini, Slank telah menghasilkan 20 album, bermula dengan album sulung mereka berjudul Suit suit... he he pada 1992. Slank punya jutaan peminat di Indonesia dan di luar negara.

Slank pernah mengadakan konsert di Jepun, Korea, Hong Kong, Amerika dan Eropah. Selain mengadakan konsert, pada 2006 Slank pernah menghasilkan album di Amerika. Seterusnya pada 2008, Slank pernah berkolaborasi dengan kumpulan rock Jepun, The Big Hip menghasilkan album.

Selain berkarya lewat muzik, Slank juga paling diketahui umum sikap peduli mereka tentang masalah korupsi atau rasuah yang masih membarah di negara mereka. Terkini Slank turut memberi sokongan kepada Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK), kalau di sini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pada awal tahun ini, Slank mengadakan mini konsert di pekarangan pejabat KPK untuk menyatakan penentangan mereka terhadap isu penyemakan semula kuasa bertindak KPK. Sememangnya, Slank dari dahulu lagi telah menyatakan prinsip kental anti korupsi lewat lagu-lagu mereka. Paling terkenal lagu Seperti Para Koruptor.

Filem Slank, nggak ada matinya, merupakan filem kedua mengisahkan perjalanan hidup grup ini. Slank pernah muncul dalam filem, Generasi Biru (2009), arahan pengarah tersohor Indonesia, Garin Nugroho. Filem ini dihasilkan dalam bentuk animasi, koreografi dan dokumentari. Para anggota Slank berlakon sebagai diri mereka sendiri.

Tetapi untuk filem Slank, nggak ada matinya, watak-watak anggota Slank diperankan oleh pelakon-pelakon muda. Adipati Dolken memerankan watak Bimbim, ketua dan pemain dram dan Ricky Harun sebagai Kaka,si penyanyi. Watak Ivanka, si pemain bass diperankan oleh Aaron Ashab. Watak gitaris Ridho dan Abdee pula diperankan oleh Ajun Perwira dan Deva Mahenra.

Selain itu, watak pembantu penting dan utama ialah Bunda Iffet, ibu Bimbim diperankan oleh aktres otai tersohor Indonesia, Meriam Bellina.

Anggota Slank hanya muncul dengan penampilan cameo. Bimbim sebagai pengurus disko, Kaka bercameo sebagai pengawal keselamatan hotel dan tok penghulu. Ridho sebagai pengurus hotel, Ivanka muncul sebagai pekerja hotel bahagian room service. Abdee pula bercameo sebagai seorang lelaki rocker peminat Slank bertemu di tandas.

Secara peribadi aku dapati filem Slank, nggak ada matinya, sebuah filem yang jujur. Slank tidak hipokrit kepada jutaan peminatnya.

Paling penting Slank tidak munafik kepada diri sendiri. Amat sukar untuk artis baik di Indonesia mahupun artis tempatan yang sanggup berterus terang tentang sisi gelap dan kehidupan hitam pernah mereka lalui kepada peminat dan khalayak. Apatah lagi divisualkan menjadi filem tontonan di layar besar lebar oleh khalayak ramai.

Filem ini walaupun bergenre rock muzikal tetapi banyak juga unsur dan tema Islamik diselitkan. Elemen kembali semula kepada hidup beragama dan lslami berjaya dipaparkan dengan santai bersahaja. Penampilan yang tidak klise dan pretentious.

Filem ini memberi penumpuan kepada jangka masa antara 1997 sehingga 2000. Naratif filem ini bermula dari suasana di rumah Bimbim yang sekali gus merupakan studio rakaman dan markas Slank di jalan atau Gang Potlot, Jakarta.

Inilah masa paling kritikal buat Slank. Mereka berada di persimpangan. Bimbim, Kaka dan Ivanka terjebak ketagihan dadah jenis heroin. Penagihan mereka ini melahirkan keadaan tidak menentu dan kekalutan dalam kerjaya mereka yang sedang memuncak ketika itu.

Kegiatan rakaman dan konsert jelajah menjadi bercelaru kerana keadaan normal, kestabilan sikap dan kewarasan Bimbim, Kaka dan Ivanka sukar dipastikan. Saat ini Slank di ambang kehancuran dan perpecahan jika ketagihan dadah mereka tidak diatasi segera.

Naratif terus berkembang dengan memaparkan usaha ibu Bimbim, Bunda Iffet terpaksa mengambil alih tugasan pengurus dan tanggung jawab pengurusan Slank di saat genting ini. Diperlihatkan kegigihan seorang ibu berusaha keras memastikan anaknya, Bimbim dan anggota Slank lain, Kaka dan Ivanka bebas dari dunia gelap penagihan narkoba atau dadah.

Usaha Bunda Iffet ini disokong dan dibantu oleh Ridho dan Abdee, dua anggota Slank yang tidak terlibat dan bebas dadah. Bunda Iffet berusaha memulihkan mereka dengan berbagai cara termasuk pemulihan tradisional dan Islamik.

Pengarah filem ini, Fajar Bustomi menyatakan setakat pengetahuannya hanya Slank sahaja satu-satunya band rock n roll di dunia diuruskan oleh ibu mereka sendiri. Slank sangat bangga dengan keunikan ini.

Filem Slank, nggak ada matinya bergerak atas plot yang mudah diikuti walaupun penonton bukan peminat Slank atau muzik rock dan blues.

Inti pati penting filem ini ialah bagaimana Bimbim, Kaka dan Ivanka melalui proses menghilangkan gian ketagihan dadah. Babak-babak mengamuk sendiri sehingga nekad untuk membunuh diri. Namun dengan sokongan para isteri mereka, Bunda Iffet, Abdee dan Ridho mereka berjaya pulih dan bersih dari dadah sampai saat ini.

Saat ini paling penting dalam perjalanan kerjaya Slank mengubah diri mereka menjadi band paling unggul hingga sekarang. Menarik, mengharukan penuh contoh tauladan yang menginsafkan.

Ada juga momen lucu berdasarkan insiden benar berlaku di konsert Slank. Mereka diminta untuk tidak tampil sebagai band acara kemuncak kerana ada satu lagi band yang merasakan mereka lebih layak. Slank diminta oleh penganjur muncul di awal konsert. Tanpa banyak kerenah dengan sikap santai pemuzik rock n roll dan rockers tulen, SLANK tampil membuat persembahan.

Mereka mengakhiri persembahan dengan membawakan salah satu lagu hit mereka ‘Kamu Harus Cepat Pulang’. Penonton yang kebanyakannya para Slankers serentak meninggalkan konsert tersebut yang belum selesai lagi sehingga pihak penganjur kebingungan.

Aku melihat Slank, nggak ada matinya, sebuah filem yang menghiburkan dan berjaya memberi input positif penuh pengajaran bagi sesiapa sahaja terutamanya penagih dan bekas penagih dadah dalam mendepani dugaan bagi meneruskan hidup ini.

Hasilnya, Slank berjaya membuka di markas mereka pusat pemulihan dadah bagi membantu peminat dan sesiapa sahaja yang terjebak dalam ketagihan dadah.

Tidak hairanlah pada 21 Mac 2016 lalu, Slank dianugerahkan Tokoh Perubahan Republika 2015. Anugerah ini menghargai usaha positif Slank membasmi gejala dadah dan melawan korupsi, ketidakadilan sosial lewat lagu-lagu.

Slank adalah pemuzik yang jujur dengan genre muzik yang mereka anuti dan punya attitudes rock n roll tulen. Slank bukan posers.

Jatuh bangun Slank dirumuskan dengan tuntas oleh Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia, Anies Rasyid Baswedan. Menurut beliau, “Ekspresi kreatif dan moral adalah dua hal yang harus berjalan seiring. Tetapi ramai orang sangat tegas bila memperkatakan soal moral tapi belum tentu bisa mengekspresikannya secara kreatif, dan sebaliknya.”

Slank berjaya menggabungkan kreativiti dengan moral.

Seingat aku, setakat ini belum ada penyanyi dan artis kita berani memaparkan kesilapan silam mereka lewat filem untuk dijadikan pedoman dan tauladan kepada peminat dan khalayak. Bagaimana mahu jadi role model? Ada berani, bila lagi?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...