Ahad, 31 Januari 2016

Al Fateh dan Fitzcarraldo ada persamaan?

SEDAYA upaya aku berusaha elakkan hutang dan berhutang dalam hidupku ini. Tidak kiralah berhutang duit atau hutang janji. Kenapa tiba-tiba minggu ini aku mulakan nukilanku dengan isu hutang?

Sebenarnya, baru-baru ini aku terbaca respons daripada pembaca kolum ini menyatakan aku mungkir janji. Menurut pembaca tersebut aku sepatutnya menyambung pengisahan tentang pengarah esentrik Jerman, Werner Herzog pada 13 Disember 2015. Sebaliknya aku menulis tentang kisah bangsawan tanpa tajuk.

Diikuti beberapa minggu seterusnya dengan tulisan mengenai isu-isu lain. Sepatutnya aku menyambung menulis bagaimana Herzog mengarah filem Fitzcarraldo yang memenangkan beliau Anugerah Pengarah Terbaik di Cannes Film Festival ke-35, 1982.

Aku tidak menafikan kegagalan aku meneruskan pengisahan tentang Herzog dan penggambaran filem Fitzcarraldo. Aku minta maaf kepada pembaca-pembaca yang menunggu sambungan kisah pengarah tersohor dengan kegilaan esentrik kesenimanannya. Ini berlaku kerana hal-hal tidak dapat dielakkan. Apa pun selepas hampir sebulan setengah, minggu ini aku akan melunaskan janjiku itu.

Satu lagi isu yang ada kaitan dengan hutang – "Hutang Darah Dibayar Darah". Ada pembaca kolum ini memberi respons membetulkan fakta senarai filem-filem arahan pengarah Allahyarham Hussein Haniff. Sepanjang awal September dan Oktober 2015 lalu aku banyak menulis tentang Hussein di kolumku ini.

Menurut pembaca ini, filem Hutang Darah Dibayar Darah adalah arahan pengarah India, BN Rao bukannya Hussein.

Ketika aku menulis tentang Hussein, aku berpandukan senarai filem-filem Melayu dihasilkan oleh studio Malay Film Productions, Jalan Ampas dan studio Cathay Keris, Singapura sepanjang 30-an sehingga 70-an. Pembaca ini mengemukakan bahan bukti bercetak majalah lama, Berita Filem keluaran 1964. Fakta beliau adalah betul dan sahih.

Aku akui kesilapan fakta yang tidak aku sengajakan. Terima kasih kepada pembaca yang berjaya membuktikan kesahihan fakta tersebut.

Berbalik kepada kisah penggambaran filem Fitzcarraldo yang dilakukan di hutan Amazon selama hampir tiga tahun bermula 1979. Aku berjanji akan menulis tentang penggambaran filem penuh dengan segala kegilaan dan esentrisiti seorang pengarah yang terlalu obses dengan karya seninya. Sikap ‘gila’ Herzog ini sukar difahami oleh penonton dan juga kalangan komuniti filem sendiri.

Herzog mendapat ilham untuk naratif Fitzcarraldo ini setelah beliau membaca kisah seorang saudagar getah di Peru, berbangsa Irish bernama Brian Sweeney Fitzgerald. Tetapi kaum Asli Indian Amazon sukar menyebut namanya, Fitzgerald, lantas beliau dikenali dengan sebutan Fitzcarraldo.

Beliau memperoleh hak untuk 400 batu persegi kawasan getah di Peru. Tetapi kawasan ini amat sukar untuk didatangi dan dianggap tidak berguna kerana jeram maut dan air terjun yang ada di sepanjang dua sungai menghalang bot dan kapal stim sungai untuk sampai ke situ.

Menurut kisah sebenarnya, Fitzgerald aka Fitzcarraldo merancang ke lokasi paling dekat di antara dua sungai Ucayali di bahagian atas untuk mengumpul hasil getah dan membawa turun ke sungai Pachitea di bahagian bawah. Kedua anak sungai ini seterusnya bercantum dengan Sungai Amazon untuk ke pelabuhan di pinggir lautan Atlantik.

Untuk usaha ini, Fitzgerald aka Fitzcarraldo telah membuka bahagian-bahagian dan kepingan-kepingan bot seberat 32 tan lalu mengangkut dan memasangnya semula selepas melepasi kawasan berjeram dan air terjun berbahaya di antara dua sungai tersebut.

Teruja dan diinspirasikan oleh peristiwa tersebut, Herzog sebaliknya membayangkan imej sebuah kapal stim sungai besar digerak dan ditarik ke atas lereng bukit di antara dua sungai. Lalu lahirlah skrip filem dengan skala lebih besar dan epik berbanding kejadian sebenar yang pernah berlaku.

Di tangan Herzog naratif filem ini mengisahkan, Fitzcarraldo, seorang ‘baron’ atau saudagar getah kaya raya yang sanggup melakukan sesuatu di luar jangkauan akal fikir manusia. Fitzcarraldo mahu menarik secara fizikal kapal atau kapal stim bot sungai setinggi tiga tingkat dan seberat 300 tan melintasi lereng bukit dan cerun berlumpur di antara dua anak Sungai Amazon tersebut untuk membolot hasil getah di kawasan itu.

Tidak cukup dengan kegilaan itu, Herzog membentuk watak Fitzcarraldo berdasar ciptaan dan khayalannya sebagai seorang kaya yang sangat meminati dan gilakan persembahan opera. Fitzcarraldo punya impian untuk membina sebuah panggung opera di tengah-tengah hutan belantara Amazon. Dia bercita-cita untuk menjemput penyanyi opera tenor terkenal ketika itu, Enrico Caruso (1873-1921) membuat persembahan di panggung opera bakal dibinanya itu.

Itulah yang terhasil di atas kertas. Tetapi realitinya tidak semudah yang dijangkakan. Herzog terpaksa berdepan dengan berbagai cabaran, dugaan dan rintangan di luar jangkaannya. Beliau terpaksa berdepan dengan masalah melibatkan pelakon yang terpaksa diganti setelah empat bulan penggambaran dilakukan dan durasi penggambaran berlarutan kerana perlu dilakukan penggambaran semula.

Pada mulanya watak Fitzcarraldo diperankan oleh Jason Robard dan watak Wilbur, sidekick kepada hero diperankan oleh Mick Jagger, penyanyi Rolling Stones kumpulan rock tersohor dunia. Tetapi selepas empat bulan penggambaran Robard terkena sakit taun.

Beliau balik ke Amerika untuk menerima rawatan. Doktor menasihatkan Robard supaya tidak meneruskan penggambaran kerana khuatir diserang semula penyakit yang sama disebabkan keadaan persekitaran di lokasi hutan Amazon itu. Mick pula tidak boleh menunggu lama sehingga Herzog mendapat pengganti Robard. Mick perlu bersama dengan kumpulannya mengadakan konsert jelajah dunia bagi mempromosikan album terbaharu mereka ketika itu, Tatoo You.

Akhirnya, Klaus Kinski (1926-1991), pelakon Jerman yang terkenal dengan perangai esentrik dan kontroversial dipilih oleh Herzog untuk memerankan watak Fitzcarraldo. Watak Wilbur untuk Mick ditiadakan dalam olahan skrip terbaharu.

Tetapi selepas Herzog berjaya mendapat pelabur baharu, beliau berdepan pula dengan masalah hubungan antara pengarah dengan pelakon sepanjang penggambaran semula dilakukan. Paling dahsyat hubungan tegang antara Herzog dengan Kinski. Kinski sering membuat onar kerana masalah-masalah kecil ketika di set penggambaran. Beliau sentiasa berlaga angin dan berkonflik dengan Herzog kerana tekanan kerja dan mental. Keadaan hubungan mereka ‘meletup’ sehingga pelakon-pelakon ekstra terdiri daripada kaum Indian Amazon meminta izin Herzog untuk membunuh Klaus aka Fitzcarraldo!

Filem Fitzcarraldo dan Herzog menjadi ikon dan sebutan ramai kerana kegilaannya, kekentalan semangatnya memfilemkan babak Fitzcarraldo mengerah orang-orang puak Asli Indian Amazon menarik kapal stim bot sungai seberat 300 tan dengan hanya menggunakan tenaga dan kudrat manusia semata-mata, di samping cara konvensional berdasar beberapa prinsip asas mekanik – bloc and pulley.

Herzog tidak mahu menggunakan special effect atau kesan efek khas untuk penggambaran babak ini. Ketika itu belum ada lagi CGI – Computer Generated Imagery. Untuk menghasilkan babak seperti itu pengarah perlu membuat kapal dalam bentuk berskala kecil, dipanggil miniature supaya kelihatan seperti kapal sebenar yang ditarik dan dialih daripada satu sungai melalui tanah curam berlumpur ke satu sungai bertentangan.

Seorang penasihat jurutera Brazil yang terlibat dalam penggambaran babak tersebut telah menarik diri. Beliau tidak berani bertanggungjawab dengan cara Herzog mahu merakamkan babak tersebut. Penggambaran berisiko tinggi yang memungkinkan kehilangan nyawa anggota produksi yang terlibat. Tetapi Herzog berkeras meneruskan juga penggambaran babak tersebut. Selepas melalui rintangan dan jerih perih, Herzog berjaya merakam babak ‘gila’ itu.

Filem Fitzcarraldo dan dokumentari pembikinannya, Burden of Dreams (1982) arahan bersama Les Blank dan Maureen Gosling mencatat sejarah kerana keduanya mendapat sambutan dan perhatian penonton dan khalayak pembikin filem seantero dunia. Kejayaan seiring buat kedua filem dan pengarahnya. Aku ada juga terbaca komen pengulas filem menyatakan dvd, Burden of Dreams, dokumentari pembikinannya lebih laris jualannya daripada filem asal, Fitzcarraldo.

Ketika menulis tentang filem Fitzcarraldo ini, tiba-tiba aku teringat kisah Sultan Muhammad Al Fateh (1432-1481) yang berjaya membebaskan kota Konstantinopel atau Istanbul daripada kuasa Kristian Bizantin pada 1453.

Bila Teluk Golden Horn direntang dengan rantai besi untuk menghalang kemaraan armada Uthmaniyyah, Al Fateh mengangkut 72 buah kapal perangnya ke atas gunung dan diluncurkan semula ke Teluk Golden Horn untuk menyerang kota Konstantinopel dari bahagian belakang. Taktik perang ini diakui oleh para sejarawan Barat yang terbaik dunia.

Adakah Herzog diinspirasikan juga oleh peristiwa perang ini selain kisah Brian Sweeney Fitzgerald aka Fitzcarraldo? Aku secara peribadi berpandangan dvd filem Fitzcarraldo dan dokumentarinya, Burden of Dreams perlu ada dalam koleksi peribadi setiap pembikin filem.

Ahad, 24 Januari 2016

Hak cipta boleh padam?

SEPANJANG minggu lalu, aku melayan isu klip video kempen TPPA Malaysia yang viral di alam siber. Kempen ini digambarkan sebagai salah satu usaha penerangan isu TPPA oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri kepada rakyat. Dalam kes ini, penerangan lebih menjurus ditujukan kepada penggiat dan karyawan seni tanah air. Klip video kempen ini menggunakan bahan-bahan daripada filem pertama arahanku 30 tahun lalu, Kembara Seniman Jalanan (1986).

Penggunaan bahan-bahan ini tidak dimaklumkan kepada Zarul Hisham Albakri, penerbit dan pemegang hak cipta filem ini TPPA Malaysia. Ini menimbulkan ketidakpuasan hati Pyanhabib, pemeran watak Osman Tikus dalam filem tersebut. Sikap membelakangkan dan tidak menghormati pemilik hak cipta filem Kembara Seniman Jalanan menimbulkan rasa kurang senang atau bahasa mudahnya rasa marah, bengang dan berbulu dalam kalangan mereka yang terlibat dalam penghasilan filem tersebut termasuk aku sendiri.

Pyanhabib meluahkan rasa marah bengangnya lewat akaun Facebook - Mukabukunya. Pyanhabib memuat naikkan klip video kempen TPPA Malaysia tersebut dan menerima berbagai komen daripada pengikut-pengikut akaun Mukabukunya. Rata-rata reaksi mereka ialah cara TPPA Malaysia menghasilkan klip video kempen tanpa izin daripada pemilik hak cipta filem tersebut sebagai tidak beradab. Kempen penerangan tentang isu cetak rompak karya seni karyawan tempatan dan apa itu TPPA walaupun baik dan positif tujuannya tetapi TPPA Malaysia tidak sepatutnya membelakangkan pemilik hak cipta filem Kembara Seniman Jalanan yang masih hidup. Ironinya, TPPA Malaysia mewarisi perangai lanun cetak rompak dalam usaha menentang kegiatan lanun cetak rompak.

Dalam mendepani kritik dan luahan rasa ketidakpuasan hati Pyanhabib dan pengikut-pengikut Mukabukanya, TPPA Malaysia menyatakan Akta Hak Cipta 1987 membolehkan karya-karya seni yang dihasilkan sebelum 1987 digunakan tanpa perlu keizinan pemilik hak ciptanya.

Selain itu, TPPA Malaysia cuba menyanggah komen peminat dan pengikut Mukabuku Pyanhabib dengan menyatakan hanya penerbit bukan pelakon dan pengarah filem berhak atas hak cipta filem Kembara Seniman Jalanan. Kefahaman dan andaian yang boleh kami buat ialah hanya penerbit sahaja boleh membantah dan menyuarakan protes terhadap kurang adab dan kesongsangan tindakan pihak yang menggunakan bahan-bahan daripada filem tersebut. Tetapi kami berpandangan walaupun protes ini bukan disuarakan penerbit sebaliknya oleh pelakon, pengarah dan mereka yang bersimpati perlu diberi perhatian. Seperti aku catatkan minggu lalu - kalau tidak tahu dan tidak mahu menghormati sesuatu karya seni tetapi sekurang-kurangnya belajar dan berusahalah menghormati perasaan sang pengkaryanya. Aku pasti nawaitu Pyanhabib ketika menghebahkan isu ini adalah atas dasar mahu menegur sikap tidak tahu dan tidak mahu menghormati pengkarya seni yang dipaparkan oleh TPPA Malaysia.

Apakah dengan tiada respons daripada Zarul menjustifikasikan dan menghalalkan perbuatan TPPA Malaysia itu? Apakah bila Zarul bersuara baharu TPPA Malaysia hendak memberi sedikit rasa hormat kepada pemilik hak cipta filem tersebut? Inilah senario yang dapat kami andaikan daripada respons dan sikap dipaparkan oleh TPPA Malaysia dalam usaha memberi penerangan kepada umum dan mempertahankan tindakan mereka menghasilkan video klip kempen TPPA itu.

Aku respek habis kesungguhan Pyanhabib aka Osman Tikus, si pencopet dalam filem Kembara Seniman Jalanan yang berusaha menghubungi aku, Zarul dan sahabat-sahabat daripada portal berita online. Jujur aku nyatakan, tanpa informasi daripada Pyanhabib hampir pasti Zarul dan aku tidak tahu mengenai klip video kempen TPPA Malaysia yang sedang viral di alam siber ketika itu. Ini diakui sendiri oleh Zarul lewat berita isu ini yang disiarkan oleh sebuah portal online. Selepas dihubungi oleh Pyanhabib baharulah Zarul ke depan mempersoalkan tindak-tanduk TPPA Malaysia tidak menghubunginya sebagai pemilik hak cipta filem Kembara Seniman Jalanan yang sahih dan masih hidup.

Isu ini juga berjaya mengumpulkan individu-individu yang sanggup tampil ke depan membantu Pyanhabib, Zarul dan aku atas dasar memperjuangkan hak karyawan tanah air daripada diambil kesempatan dan dieksploitasi oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab. Hasilnya, sebuah portal berita online telah berjaya membongkar kesahihan kewujudan TPPA Malaysia.

Wartawan daripada portal berita online ini mendapat pengakuan daripada Datuk Seri Mustapa Mohamed, menyatakan beliau tidak tahu tentang klip video kempen oleh TPPA Malaysia menggunakan bahan tanpa izin.

Seterusnya, portal berita online ini juga berjaya mendapatkan kenyataan pegawai kementerian yang mengakui kementerian tersebut hanya ada satu sahaja akaun rasmi Mukabuku - Ministry of International Trade and Industry. Apa sudah jadi? Kenapa begitu mudah dan bagaimana boleh ada pihak luar mempunyai akaun Mukabuka menggunakan nama kementerian tersebut tanpa pengetahuan dan pemantauan kementerian berkenaan? Siapa menghasilkan klip video kempen bagi pihak TPPA Malaysia? Dari mana sumber dana untuk menghasilkan klip video tersebut? Adakah kos produksi menghasilkan klip video tersebut dibiayai oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri? Jika begitu situasinya, mengapa pak menteri atau pegawai kementerian tersebut tidak tahu menahu kewujudan klip video kempen TPPA Malaysia itu?

Banyak sangat persoalan yang menuntut penjelasan, tetapi pihak mana perlu bertanggungjawab memberi penjelasan?

Berbalik kepada respons TPPA Malaysia berkenaan Akta Hak Cipta 1987, lewat kolum ini minggu lalu, aku pula mempersoalkan Akta Hak Cipta 1987 yang menurut kefahaman TPPA Malaysia tidak melindungi filem Kembara Seniman Jalanan kerana filem ini ditayangkan pada 1986. Aku perjelaskan Akta Hak Cipta 1987 tidak akan wujud tanpa kewujudan undang-undang hak cipta pertama negara ini yang dikenali sebagai Copyright Act 1969.

Adakah filem Kembara Seniman Jalanan tidak dilindungi sedangkan filem tersebut dihasilkan pada 1986 , selepas 17 tahun negara ini mempunyai Copyright Act.

Akhirnya, pada 18 Januari 2016, selepas membaca kolum aku di Sinar Harian, TPPA Malaysia menghubungi wartawan portal berita online berkenaan menjelaskan - Kami secara peribadi bersependapat ada perkara lain yang mengatasi undang-undang. Atas fahaman tersebut, video itu tidak dikongsikan. TPPA Malaysia menarik balik penyiaran dan penyebaran klip video kempen tersebut lewat internet.

Menurut Pyanhabib, dakwaan kami berasas dengan penarikan balik klip video tersebut oleh TPPA Malaysia. Tindakan ini juga membuktikan kesilapan mereka.

Walaupun klip video itu ditarik tetapi Zarul akan meneruskan usaha beliau mendapat penjelasan lanjut daripada TPPA Malaysia mengenai isu ini.

Aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada sahabat kami Al-Abror yang bersama dengan Pyanhabib berusaha membongkar dan membawa isu ini ke pengetahuan umum.

Apa terjadi ini mengingatkan aku kepada satu babak filem Musang Berjanggut (1959) arahan P Ramlee. Babak ketika menteri atau datuk nikah kahwin diperankan Wak Mustarjo cuba mengurat Puspawangi (Saadiah). Puspawangi menyatakan kedatangan datuk nikah kahwin itu salah dan tidak elok jika diketahui orang dan raja. Lalu dijawab datuk nikah kahwin - “Tak apa. Sebab undang-undang dalam ini negeri kanda yang bikin. Itu semua boleh padam!”

Marilah kita ambil iktibar daripada isu yang terjadi ini. Aku takut karya seni dan tamadun bangsa kita akan padam terus jika banyak sangat undang-undang boleh padam.

Ahad, 17 Januari 2016

Klip video TPPA yang misteri

KETIKA pertemuan malam 5 Januari 2016 itu, Pyanhabib beritahu dan menunjukkan aku tentang satu klip video kempen TPPA Malaysia sedang viral di alam siber. Klip video itu merupakan bahan kempen Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri untuk menerangkan kepada umum tentang apa itu – Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA). TPPA, isu yang hangat diperkatakan sekarang dengan pro dan kontranya.

Ketika ini kerajaan sedang berusaha memberi kefahaman kepada rakyat. Aku lihat klip video ini merupakan salah satu bahan kempen penerangan TPPA.

Penghasilan klip video dan penerangan tentang TPPA dihasilkan oleh pihak TPPA Malaysia ini telah menggunakan dua babak daripada filem sulung arahanku pada 1986, Kembara Seniman Jalanan.

Pertama, babak watak Bujang diperankan oleh M Nasir (Datuk) sedang melayan watak Osman Tikus, diperankan oleh Pyanhabib. Dalam babak ini Bujang memberitahu Osman Tikus yang dia mahu jadi penyanyi. Tetapi cita-cita Bujang itu dipersoalkan oleh Osman Tikus kerana masalah cetak rompak yang berleluasa pasti menghasilkan keadaan tidak berbaloi buat Bujang.

Petikan kedua digunakan oleh TPPA Malaysia daripada filem sulungku itu ialah babak kekecohan di mana Bujang (M Nasir) dan Osman Tikus (Pyanhabib) menyerang Encik Johan, tauke syarikat rakaman yang diperankan oleh Majid Salleh dan penyanyinya, diperankan oleh Shah Reza (Datuk) pada majlis pelancaran album terbaharunya.

Jadi apa yang Pyanhabib tidak puas hati dengan klip video yang sedang viral itu?

Beliau menghubungi Zarul Hisham AlBakri, produser dan pemilik hak cipta filem Kembara Seniman Jalanan bertanyakan sama ada pihak TPPA Malaysia ada menghubunginya untuk memaklumkan dan meminta izin untuk penggunaan bahan-bahan tersebut. Zarul memaklumkan kepada Pyanhabib pihak TPPA Malaysia tidak menghubunginya bagi memperoleh kebenaran.

Zarul juga tidak tahu menahu tentang kewujudan klip video itu sehinggalah Pyanhabib menghubungi beliau. Senario ini membuat Pyanhabib tidak berpuas hati. Beliau telah memuat naikkan klip video kempen TPPA tersebut di akaun Facebooknya (Mukabuku)

Isu ini merupakan topik hangat perbualan kami ketika sesi mengeteh tarik pada malam itu. Pyanhabib menunjukkan kepada aku respons peminat dan pengikut Mukabukanya. Mereka rata-rata berkongsi ketidakpuasan hati dan rasa jengkel Pyanhabib terhadap klip video kempen TPPA Malaysia itu.

Pyanhabib meminta pandangan aku mengenai tindakan TPPA Malaysia menggunakan bahan-bahan daripada filem Kembara Seniman Jalanan arahan pertamaku tanpa meminta kebenaran daripada produser dan tuan punya hak cipta filem tersebut. Sebelum aku memberi pandangan dan pendapat mengenai isu ini, aku telah membaca reaksi pihak TPPA Malaysia lewat Mukabuka Pyanhabib.

Menurut TPPA Malaysia, tidak perlu pihaknya meminta izin untuk menggunakan bahan-bahan daripada filem Kembara Seniman Jalan kerana filem tersebut ditayangkan kepada umum pada 1986 setahun sebelum Akta Hak Cipta 1987 dikuatkuasakan.

Akta Hak Cipta 1987 menjelaskan, penggunaan bahan yang dilindungi hak cipta bagi tujuan bukan komersil termasuk penyiaran bukan komersil bukan satu kesalahan. Inilah komen balas TPPA Malaysia kepada komen-komen peminat dan pengikut Mukabuku Pyanhabib.

Aku bukan pakar bidang undang-undang dan aku tidak berani hendak mentafsirkan undang-undang. Senang cerita ini bukan bidang kepakaran aku. Begitu juga Pyanhabib.

Aku, Pyanhabib dan ramai peminat dan pengikut Mukabuku Pyanhabib berasakan TPPA Malaysia seperti bertindak cakap tidak serupa bikin – dalam berkempen memberi kesedaran tentang kesan keburukan kegiatan cetak rompak tetapi pihak TPPA Malaysia sendiri menghasilkan klip video kempen dengan menggunakan bahan-bahan karyawan tempatan tanpa memaklumkan kepada pemiliknya.

TPPA Malaysia tidak berusaha mengamalkan budaya menghormati pemilik hak cipta sesuatu kerja seni dengan sekurang-kurangnya cuba hubungi Zarul, produser Kembara Seniman Jalanan memaklumkan penggunaan bahan-bahan tersebut.

Walaupun Akta Hak Cipta 1987 membolehkan penyiaran bahan tersebut kerana tujuan bukan komersial. Zarul sendiri dalam kenyataannya lewat sebuah portal online menyatakan supaya pihak TPPA Malaysia sekurang-kurangnya menghubungi dan memaklumkan kepada beliau. Atas dasar courtesy – adab menghormati pemilik tuan punya karya seni tersebut.

Kita sering berbangga dengan kata-kata – kita orang Timur lemah-lembut penuh adat sopan. Bukankah usaha kecil memaklumkan kepada tuan punya hak cipta karya seni itu melambangkan kita ini bangsa beradab sopan? Kita kan orang Timur bukan orang utan!

Gambaran aku dapat selepas membaca komen dan hujah antara peminat, pengikut Mukabuku Pyanhabib dengan TPPA Malaysia tentang isu ini ialah sikap ambil mudah tanpa menghiraukan rasa dan harga diri pemilik hak cipta sesuatu karya seni.

Kebanyakan kita mula bersifat robotik dalam memenuhi tuntutan undang-undang ciptaan kita sendiri. Kita makin hilang nilai manusiawi. Terus-terang aku nyatakan bukan senang hendak menghasilkan sesuatu karya seni dan bukan semua orang boleh melakukannya. Jika tidak tahu atau tidak mahu menghormati karya seni, sekurang-kurangnya belajar menghormati perasaan sang pengkaryanya.

Aku juga tertarik dengan komen balas daripada TPPA Malaysia lewat Mukabuku Pyanhabib yang memberi gambaran bahawa filem Kembara Seniman Jalanan tidak dilindungi oleh Akta Hak Cipta 1987 dan boleh digunakan tanpa meminta izin tuan punya karya kerana filem itu ditayangkan pada 1986.

Setahu aku undang-undang hak cipta negara pertama diperkenalkan pada 1969 – Copyright Act 1969. Akta Hak Cipta 1987 adalah pengganti kepada Akta Hak Cipta 1969. Apakah filem Kembara Seniman Jalanan tidak dilindungi oleh Akta Hak Cipta 1969?

Aku rasa soalan sama boleh aku ajukan bila kita membincang hak cipta lagu-lagu dan filem-filem Melayu yang dihasilkan selepas 1969. Aku bukan pakar undang-undang, cuma aku melontarkan buah fikiran untuk dikongsi bersama bila kita berbicara tentang isu hak cipta.

Sepanjang minggu lalu, isu klip video kempen TPPA Malaysia yang viral ini diberi liputan oleh portal berita online berkenaan. Menurut laporan portal tersebut, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed tidak tahu menahu mengenai klip video mempromosi Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang menggunakan bahan tanpa izin pemegang hak cipta. Beliau juga menyatakan tidak pasti akaun TPPA Malaysia itu terletak di bawah kementeriannya.

Menurut laporan portal tersebut lagi - Seorang pegawai kementerian itu bagaimanapun menyatakan, pihaknya hanya mempunyai satu akaun rasmi di Facebook, iaitu “Ministry of International Trade and Industry.”

Siapa sebenarnya di belakang penghasilan dan penyebaran klip video kempen? Akaun TPPA Malaysia ini milik siapa?

Ahad, 10 Januari 2016

Pyanhabib aka Osman Tikus

MALAM Selasa (5 Januari 2016) lalu, aku bertemu Pyanhabib aka Osman Tikus di restoran di Ampang. Aku datang dari Melaka dan perlu berada beberapa hari di Kuala Lumpur kerana urusan kerja. Sudah lama aku tidak bertemu member lamaku ini.

Selalunya bila aku datang dan perlu berada beberapa hari di Kuala Lumpur, aku cuba mencari masa dan ruang untuk bertemu member-member lama yang berupaya aku kesan. Kali ini aku berpeluang bertemu Pyanhabib.

Aku rasa tidak ramai generasi bawah awal 30-an mengenali susuk ini. (Harap-harap pandangan aku ini silap.) Aku dapati ramai generasi berusia 40-an ke atas mengenali lelaki yang masih kekal berimej rugged dengan rambut gondrongnya.

Sejak kebelakangan ini aku lihat Pyanhabib sangat aktif berinteraksi dengan peminatnya lewat Facebook - mukabukunya di alam siber. Aku perhatikan mukabuku Pyanhabib berhasil menambah pengikut dan peminat baharu dan muda selain peminat tegarnya sejak era 80-an. Siapa Pyanhabib?

Pyanhabib atau nama kad pengenalannya Mohd Supyan bin Abdul Rahman, lahir pada 27 Mei 1958 di Taiping, Perak.

Beliau bermula dalam kancah seni tanah air sebagai penyair dan penulis puisi pada pertengahan 70-an. Aku mengenali Pyanhabib ketika aku sedang gila melayan dan aktif berteater dengan kumpulan Bengkel Teater Kuala Lumpur yang diterajui dan dikelolakan Shuhaimi Baba (Datin Paduka) dan Allahyarham Mustapha Nor, pelakon teater, televisyen dan filem terkenal pertengahan 80-an.

Pada ketika itu (sekitar 1975-77), aku masih menuntut di Institut Teknologi Mara (ITM), sekarang UiTM Shah Alam. Setiap pagi Ahad aku dengan beberapa rakan sekolej, di antaranya Fatimah Abu Bakar (pelakon dan tenaga pengajar siri Akademi Fantasia) menaiki bas ke Kuala Lumpur.

Kami berkumpul dan berlatih di salah satu bangunan di kawasan Kompleks Budaya Negara yang terletak di tapak Aswara sekarang. Untuk sampai ke Kompleks Budaya itu, kami akan melintasi Padang Merbok.

Terdapat sebuah banglo lama kerajaan dua tingkat di lereng tebing bukit selepas melintasi Padang Merbok. Banglo lama ini dihuni sekumpulan pelukis dan penyair dikepalai secara tidak resmi oleh pelukis, penulis sajak dan penyair tersohor negara, Latiff Mohidin. Mereka menamakan kumpulan mereka - Kumpulan Anak Alam.

Pyanhabib adalah salah seorang daripada penghuni banglo Anak Alam itu. Aku sering bertembung dengan Pyanhabib bila aku menghadiri sesi latihan teater pada setiap hujung minggu.

Dari situlah aku mengenali dan mula bersahabat dengan Pyanhabib. Aku mengenali Pyanhabib lama sebelum puisi pertama beliau disiarkan dalam majalah Dewan Sastera pada awal 80-an. Ketika itu Pyanhabib masih sedang mencari tapak dalam bidang penulisan puisi dan menjadi penyair.

Pyanhabib, penyair dan pelakon ini adalah seorang insan seni yang unik dan istimewa. Beliau diserang demam panas ketika berusia 12 tahun. Akibat demam panas ini beliau kehilangan deria pendengarannya.

Walaupun punya kekurangan daya pendengaran, namun beliau seorang yang kuat semangat mengejar impiannya menjadi seorang penyair dan penulis sajak.

Ketika aku mengarah filem pertamaku, Kembara Seniman Jalanan (1986), Pyanhabib telah aku pilih untuk digandingkan dengan watak hero, Bujang/Jebat diperankan M Nasir (Datuk). Watak Osman Tikus, diperankan oleh Pyanhabib merupakan sidekick watak Bujang/Jebat.

Pada mulanya, watak Osman Tikus ini bakal diperankan Noramin, seorang deejay popular dan paling top RTM ketika itu. Beliau dikenali lewat program radio interaktif Moshi-Moshi terbitan Stesen Radio Ibukota, RTM.

Program belajar bahasa Jepun dikendalikan oleh Noramin secara live - melalui telefon. Untuk informasi pembaca generasi sekarang, pada era itu belum ada lagi handphone dan smartphone.

Masih aku ingat impak gempak diwujudkan oleh Moshi-Moshi kepada penghuni kota ketika itu. Sebelum itu tiada program seperti Moshi-Moshi yang menghidangkan lagu-lagu popular diselang-selikan dengan pendengar belajar bahasa Jepun melalui telefon langsung atau live.

Jika tidak silap aku, dua minggu sebelum aku memulakan penggambaran filem Kembara Seniman Jalanan, Noramin terpaksa menarik diri kerana beliau ada komitmen peribadi memerlukan beliau ke Indonesia bagi jangka masa yang panjang. Dalam kelam-kabut dan kesuntukan masa itulah aku teringatkan Pyanhabib.

Pyanhabib sering bercerita kepada rakan-rakan dan tidak silap aku, beliau ada juga menulis tentang bagaimana aku pernah berjanji untuk mengambilnya berlakon jika aku dapat peluang mengarah filem.

Cerita tersebut adalah benar cuma ramai tidak tahu aku tidak spesifikkan mengambil Pyanhabib untuk filem pertamaku. Aku pasang niat ketika itu jika aku berjaya menjadi pengarah filem, aku mahu mengambil Pyanhabib berlakon dalam salah satu filem arahanku nanti.

Tetapi, peluang aku mengambil Pyanhabib berlakon datang lebih awal daripada aku jangkakan. Dengan pengunduran Noramin, aku terus teringatkan Pyanhabib. Aku terus menghubungi dan menawarkan watak Osman Tikus kepada beliau. Alhamdulillah, beliau menerimanya - the rest is history.

Menawarkan watak Osman Tikus kepada Pyanhabib adalah risiko paling besar dan mencabar yang perlu aku galas. Lebih-lebih lagi Kembara Seniman Jalanan adalah filem cereka berskala besar pertama arahanku. Walaupun sebelum ini aku berpengalaman mengarah filem iklan dan dokumentari.

Berbalik kepada niat aku hendak mengambil Pyanhabib berlakon dalam filem aku sebenarnya berpunca daripada niat aku sendiri. Aku ingin mencabar diriku sendiri bagaimana mengarah seorang pelakon yang tidak boleh mendengar.

Sejujurnya, aku hanya berani mencuba mempraktikkan angan-angan itu mengikut perhitunganku selepas aku berjaya mengarah beberapa filem selepas ‘anak sulung’ku Kembara Seniman Jalanan. Tetapi skrip ALLAH SWT lebih hebat daripada skrip manusia yang serba lemah dan kurang ini.

Malam itu ketika kami mengeteh tarik, Pyanhabib mengimbas kembali senario flashback, aku memberitahu beliau tentang niatku untuk mengambilnya berlakon filem jika aku berjaya mencapai impianku menjadi pengarah filem.

Menurutnya, satu petang aku dan beliau berjalan daripada Anak Alam menyusuri Jalan Parlimen, rasanya aku baharu selesai latihan teater. Kami hendak lepak tarik teh di Benteng depan Bank Negara.

Sambil menapak aku beritahu Pyanhabib niatku untuk ambil beliau berlakon filem arahanku bila aku berjaya menduduki kerusi pengarah. Ketika itu, lewat 70-an, aku sudah tamat pengajian di ITM dan sudah menceburi bidang perfileman iklan. Menarik juga bila Pyanhabib bercerita dan mengimbas kembali memori berusia hampir lebih 30 tahun lampau.

Kesan watak Osman Tikus diperankan oleh Pyanhabib terus diingati oleh peminat sehingga sekarang. Pyanhabib pernah menunjukkan kepada aku satu video klip lewat YouTube, persembahan sekumpulan anak muda indie daripada Singapura menamakan grup mereka – OSMAN TIKUS.

Sememangnya, watak Osman Tikus, si pencopet ini sinonim dengan Pyanhabib. Dengan dialog klasiknya – “Brader, kita mesti terus hidup!”

2016 genaplah 30 tahun usia filem Kembara Seniman Jalanan. Apa yang pasti perjuangan untuk kita terus hidup makin mencabar. Selain mengimbas memori lama sambil mengeteh tarik dengan Pyanhabib malam itu, kami juga bercerita dan cuba memahami sikap manusia zaman ‘edan’ - zaman gila yang sedang mewabak di tanah air tercinta ini. Sikap apa? Minggu depan aku sambung, insya-ALLAH.

Ahad, 3 Januari 2016

2016: Pengarah Melayu arah filem Cina

SUDAH tiga hari kita berada di tahun baharu 2016. Aku rasa belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Tahun Baharu kepada pembaca Lantera. Moga kita lebih sukses dan berjaya mencapai impian yang mungkin gagal dipenuhi tahun lalu.

Selalunya, pada awal tahun kebanyakan kita akan berazam baharu atau membaharui azam yang gagal dicapai tahun sebelumnya. Aku tidak ada azam baharu mahupun azam lama belum dipenuhi.

Azam aku sejak dahulu hingga bila-bila cuma satu – hendak mencari peluang mengarah dan berkarya melalui filem. Tetapi azam itu gagal aku penuhi tahun lalu. Moga 2016 ini memberi aku kesempatan merealisasikan azam untuk mengarah filem tercapai. Insya-Allah.

Minggu ini aku ingin mengimbas kembali peristiwa-peristiwa aku kira penting berlaku dalam industri dan dunia perfileman tempatan sepanjang tahun lalu.

Tahun 2015 bermula lembab dan tidak memberangsangkan dari segi sambutan penonton terhadap filem-filem tempatan, khususnya filem Melayu. Sepanjang empat bulan pertama hanya tiga filem berjaya mencatat kutipan pecah panggung.

Filem Villa Nabila (RM2.8 juta) dan Suamiku Encik Perfect 10 (RM2.9 juta). Seterusnya, pada April, filem arahan Osman Ali, Pilot Kafe berjaya mengutip RM1.6 juta. Keadaan bertambah muram untuk lima bulan berikutnya sehingga kemunculan filem Polis Evo pada September 2015.

Kejutan paling gempak filem Polis Evo arahan Ghaz Abu Bakar mendapat sambutan hangat daripada penonton dan peminat filem Melayu.

Sambutan terhadap filem Melayu berjaya diwujudkan semula. Produser dan pengarah filem Melayu masih punya harapan untuk terus berkarya. Sebelum ini ramai menganggap filem Melayu hampir kehilangan penonton.

Filem bergenre aksi kepolisian ini berjaya menarik minat penonton kembali semula ke panggung. Filem Polis Evo membuktikan penonton filem Melayu tetap ada dan sedia menyokong filem tempatan.

Pembikin filem Melayu dan tempatan perlu memikirkan satu pakej persembahan dengan adunan dan olahan elemen-elemen yang digemari oleh kebanyakan penonton Melayu.

Lewat filem Polis Evo, Ghaz Abu Bakar berhasil mengadunkan dengan baik elemen aksi lasak, dramatik, lawak dan dibumbui dengan barisan pelakon popular untuk memenuhi cita rasa penonton sehingga filem ini berjaya memecahkan rekod filem pecah panggung paling teratas dan terkini.

Filem Polis Evo mencatatkan kutipan RM17.4 juta dan memecahkan rekod filem Cina tempatan The Journey yang sebelum ini mencatatkan kutipan pecah panggung RM17.3 juta sebagai filem terlaris Malaysia pada 2014.

Festival Filem Malaysia ke-27 yang berlangsung pada 5 September 2015 menimbulkan kontroversi khususnya dalam kalangan penggiat dan pembikin filem Melayu.

Kontroversi dan ketidakpuasan hati mereka tercetus bila filem Lelaki Harapan Dunia diangkat sebagai filem terbaik dan anugerah pengarah terbaik dirangkul oleh pengarahnya, Liew Seng Tat. Aku secara peribadi tidak mengikuti perkembangan dan program Festival Filem Malaysia (FFM) ke-27 ini secara khusus.

Isu ketidakpuasan hati dan protes terhadap keputusan FFM 27 timbul semula dan menarik perhatianku ketika bertemu seorang pelakon dan pengarah filem wanita yang berjaya menghasilkan kelainan melalui filem arahan pertamanya. Aku rasa tidak perlu aku sebutkan namanya di sini buat masa ini. Aku bertemu beliau dua minggu lalu atas urusan kerja.

Aku memang menghormati karya sulungnya dan paling aku kagumi komitmennya dalam bidang lakonan.

Baik untuk drama televisyen apatah lagi filem. Lewat sembang-sembang kami itu, beliau meluahkan apa terbuku di hatinya tentang kemenangan filem Lelaki Harapan Dunia di FFM 27.

Aku difahamkan ketidakpuasan ini dikongsi sama oleh ramai penggiat dan pelakon filem Melayu. Apa yang mereka protes?

Protes dan ketidakpuasan hati penggiat filem Melayu sudah bermula sejak tayangan umum filem berkenaan dimulakan pada penghujung 2014.

Isunya ialah kurang keprihatinan pengarahnya, Liew Seng Tat terhadap sensitiviti orang Melayu dan agama Islam terhadap ritual korban sempena menyambut Hari Raya Haji yang dipaparkan dalam filem tersebut.

Babak unta bakal dijadikan korban oleh orang kampung telah dilepaskan oleh watak dua kanak-kanak atas sebab perlakuan ritual korban itu dianggap menzalimi haiwan. Naratif ini menimbulkan rasa kurang selesa dalam kalangan orang-orang filem berbangsa Melayu Islam.

Sedangkan ritual ini adalah tuntutan agama Islam yang bersifat qat’ie – arahan daripada ALLAH yang tidak boleh dipersoalkan. Sama seperti ibadah wajib lain yang mesti dilakukan tanpa banyak soal dan songeh.

Aku rasa jika pengarahnya, juga penulis lakon layar dan memenangi anugerah cerita asal terbaik untuk filem ini faham atau sekurang-kurangnya diberi kefahaman oleh tenaga kerja beragama Islam mungkin isu kontroversial ini tidak timbul.

Aku telah menonton filem ini dengan sikap terbuka dan pendekatan melihat karya ini daripada sudut film as film. Tetapi pengalaman 30 tahun aku pernah lalui segala intrik serta sepak terajang dan mainan politik dalam industri ini membuat aku tidak boleh bersikap melepas pandang rungutan dan ketidakpuasan yang disuarakan oleh penggiat-penggiat filem Melayu terhadap filem itu. Aku dapati kemarahan pelakon Khir Rahman lewat komennya di alam siber dan luahan kejengkelan si pelakon dan pengarah filem wanita yang aku kenali itu ada asasnya. Mereka kurang puas hati dan marah dengan pendekatan kurang teliti si pengarah terhadap pemaparan ritual Islamik dan agama Islam lewat filem tersebut.

Masih terngiang-ngiang lagi di telingaku dialog pelakon dan pengarah filem wanita kenalanku itu – "Kau buatlah filem tentang bangsa kau mengikut tafsiran kau tetapi jangan permainkan bangsa dan agama aku!"

Secara peribadi aku berpandangan komen pengarah Ahmad Idham tentang agenda tersembunyi melibatkan isu perkauman yang diselitkan tanpa disedari melalui naratif filem itu perlu juga difikirkan dengan minda terbuka. Aku tidak menuduh sang pengarah filem itu punya niat atau nawaitu yang negatif. Tetapi pengalaman aku dalam industri ini sebagai pembikin filem menemukan aku dengan sikap sesetengah pembikin filem baik tempatan mahupun luar yang bersikap buat dahulu kemudian jika terjadi isu kontroversial, ambil sikap apologetik dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan itu.

Ditapis atau tidak oleh pihak berwajib merupakan persoalan kedua. Paling penting apa niat mahu ditonjolkan lewat filem itu apatah lagi yang berunsur negatif telah berjaya dirakamkan. Noktah. Khalas.

Jangka hayat setiap karya seni bernama filem adalah panjang tanpa tarikh pupus yang muktamad. Sesebuah filem jika dijaga serta disimpan dengan baik dan dinaik tarafkan dengan teknologi canggih digital terkini boleh memanjangkan hayatnya. Tidak keterlaluan jika aku katakan hayat sesebuah filem era sekarang mungkin berakhir bila hari dunia ini kiamat!

Kekusutan melibatkan sikap dan pendekatan pengarah filem yang boleh dipersoalkan ini berjaya dileraikan dengan kemunculan filem Tamil tempatan berjudul Jagat arahan Shanjhey Kumar Perumal. Aku telah menulis tentang filem Jagat minggu lalu. Shanjhey mengarah dengan jujur kerana isu yang diangkatnya lewat Jagat dekat dengan dirinya.

Beliau faham dan jujur dengan apa mahu diceritakan kepada penonton. Paling penting nawaitu seninya jelas keikhlasannya kepada diri dan bangsanya.

Aku teringat perbualan aku pada awal 90-an dengan Mansor Puteh, pengarah filem Seman. Ketika itu aku berdepan berbagai isu kontroversial dengan Finas.

Peluang untuk mengarah filem hampir tiada langsung. Mansor mencadangkan supaya aku mengarah filem Cina. Seingat aku, aku tidak memberi apa-apa respons. Hilang begitu sahaja kerana aku jujur dengan diri aku.

Kesempitan hidup ketika itu tidak mengubah pegangan dan perjuangan seniku. Aku tidak mahu menghasilkan sesuatu yang jauh daripada diri dan pemahamanku. Apatah lagi filem adalah satu bidang seni paling tinggi statusnya.

Selepas mendengar luahan marah pelakon, pengarah wanita yang aku kenali itu dan penggiat filem Melayu lain tentang filem Lelaki Harapan Dunia, aku teringat semula cadangan Mansor Puteh hampir 20 tahun lalu.

Aku rasa untuk berlaku adil kepada industri filem dan karyawan filem Malaysia, sudah sampai masanya pengarah filem Melayu juga mengarah filem Cina tempatan pula.

Paling penting tanpa mengira pengarah Melayu, Cina, India mahupun kaum Peribumi Sabah dan Sarawak, mereka mesti jujur dengan nawaitu seni masing-masing menghasilkan filem. Anggap ini sebagai ujian dan cabaran sejauh mana kejujuran dan keikhlasan kita berkarya melalui filem dalam negara majmuk ini.

Menurut para bijak pandai – kejujuran umpama seekor semut hitam di atas batu hitam, di dalam gua hitam pekat di malam gelap gelita. Tetapi kejujuran seorang pembikin filem pasti boleh dilihat lewat visual dihasilkannya. Walaupun frame atau bingkai itu cuma hitam dan gelap tanpa cahaya!

Aku harap 2016 akan melahirkan lebih ramai karyawan filem yang jujur tanpa mengira kaum dan bangsa menghasilkan filem cerdik dan bermaruah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...